המלחמה הקרה: מה עדיף? Shopify או WooCommerce

פעמים רבות עולה אצל בעלי עסקים השאלה באיזו מערכת לבנות את האתר שלהם, במקרה הזה אתר סחר אלקטרוני - איקומרס. הרבה יגידו ש-Shopify הכי טובים, ומנגד אפשר למצוא כמות זהה שיטענו בלהט ש-WooCommerce הוא הדבר הטוב ביותר מאז הלחם הפרוס (וכן, באנגלית זה נשמע טוב יותר 😃).

מה שהכי חשוב לדעת הוא שאין באמת תשובה נכונה. יש תשובה נכונה – לכל אחד ואחת, לכל חנות וחנות, והכל תלוי בסיטואציה ובמה רוצים להשיג. אז אחרי שהבהרנו שיש צורך להתחשב במצב ובמה רוצים לקבל – בואו נצלול פנימה ונבין מה ההבדלים בין המערכות.כשבונים אתר סחר, יש לנו שלוש אפשרויות עיקריות:

  • שימוש במערכת קוד פתוח, כגון WooCommerce או Magento
  • שימוש במערכות שמוצעות כשירות – כגון Shopify או eshop הישראלית. אפשרות זו מאפשרת פתיחת חנות מהירה במיוחד, ומייתרת את הצורך בהחזקה של שרתים.
  • פיתוח מאפס על גבי מערכת מותאמת אישית – מתאים במיוחד לחברות גדולות בעלות תקציב גבוה

אז עכשיו כשההבדל העיקרי בין Shopify ל-WooCommerce ברור, בואו נצלול למים העמוקים ונראה איזו מערכת "טובה יותר".

פלטפורמת SHOPIFY

חברת Shopify היא חברה שהוקמה עוד בשנת 2006 בקנדה, ומהווה מאז ועד היום פלטפורמה לבניית אתרי מסחר אלקטרוני. המייסד שלה, טוביאס לוטקה, רק רצה לבנות אתר סחר לציוד סנואובורדינג, אבל לא היה מרוצה ממה שקיים בשוק, וכמתכנת ויזם, החליט שאולי בעצם כדאי לפתוח חברה משלו שתעשה בדיוק את זה.השירות של Shopify ניתן על גבי הפלטפורמה ופתיחת חנות לוקחת כמה דקות, רק ממלאים כמה פרטים ומתחילים ניסיון ל-14 יום, ללא צורך בכרטיס אשראי.היתרונות העיקריים של הפלטפורמה הם:

  • אין צורך בתחזוקה – כל השרתים מתוחזקים על ידי החברה שמחזיקה מערך שמקושר באופן יציב ומהיר לכל תשתיות הרשת העולמיות.
  • תמיד מעודכנת – מאחר ולא מדובר בשרת עליו צריך לאחסן את האתר – כך גם אין צורך לעדכן את התוכנה של האתר, היא תמיד תהיה מעודכנת.
  • התממשקות פשוטה. מכיוון שאין צורך לדעת קוד, ניתן בקלות להתממשק למערכות חיצוניות, כמו למשל מערכות שילוח שייצרו עבורכם תוויות משלוח בקלות וביעילות. בין ההתממשקויות הקיימות אפשר למצוא את דואר ישראל, BoxIt ו-YDM.
  • בחירה מיידית מתוך למעלה מ-1,000 תבניות – בלחיצת כפתור משנים את הנראות של החנות שלכם. המערכת של Shopify ביחד עם התבנית שנבחרה מאפשרת עריכה נוחה של דפי האתר והמוצר, תוך שימוש בהגדרות פשוטות וקלות לביצוע.
  • שירות לקוחות – שירות הלקוחות של Shopify פועלים במספר אפיקים וניתן ליצור קשר בצ'אט, אימייל ואפילו לבקש שיחה חוזרת.
  • תמיכה מובנית באתר מרובה שפות.

רגע, אבל אם המערכת סגורה, איך ניתן לעצב משהו ייחודי?כפי שנאמר, הפלטפורמה של Shopify כוללת בתוכה מעל 1,000 תבניות, אך כמובן שלא תמיד הכול יתאים לכולם. במקרה כזה, ניתן בהחלט ליצור תבנית חדשה וייחודית לחנות שלכם.המנוע של התבניות בנוי ב"שפה" מיוחדת שנקראת Liquid, ואפשר ליצור תבניות משלכם. כמו בכל פלטפורמה, מבחינת העיצוב – השמיים הם הגבול.נשמע טוב, אבל מה החסרונות?

  • כישראלים, אנחנו צריכים אתר שנכתב מימין לשמאל, שלא כמו עמיתנו מעבר לאוקיינוס. העובדה היא, שלא כל התבניות מותאמות למה שנקרא RTL, או Right To Left, כלומר שפות שנכתבות מימין לשמאל. יש כמה אפליקציות בחנות שיכולות לסדר את זה לחלק מהתבניות, אבל לעיתים יש צורך בהתאמה אישית.
  • האתר עצמו לא בבעלותנו. ניתן כמובן לייצא את כל המוצרים אם יש צורך לקובץ כמו CSV (קובץ עם ערכים מופרדים ב-","), אך האתר עדיין נשאר בחזקת הפלטפורמה.
  • לא כל ההתממשקויות יהיו קיימות. מאוד יכול להיות שהסליקה המועדפת לא תהיה אפליקציה שאפשר לחבר בלחיצת כפתור.
  • עלויות נוספות כאשר לא סולקים דרך Shopify בעצמם (תלוי מסלול).

פלטפורמת WOOCOMMERCE

הפלטפורמה של WooCommerce יושבת על אחת ממערכות התוכן הנפוצות ביותר בעולם – WordPress. מדובר במערכת פתוחה שמאפשרת לכל אחד ואחת להשתמש בה בחינם וללא עלות. דא עקא, שפה טמונה ה-"בעיה". מאחר ולא מדובר במערכת שבנויה בצורת פלטפורמה שנותנת שירות, תהליך הבניה של אתר הסחר הינו ארוך יותר, ומצריך תחזוקה של שרת פרטי. יחד עם זאת, ל-WooCommerce ישנם יתרונות רבים, וביניהם:

  • המערכת כתובה בקוד פתוח ומשמשת מעל חמש מיליון חנויות ברחבי העולם, וכמעט כל התממשקות קיימת בתור תוסף. במידה ויש צורך בהתממשקות חדשה, אין מחסור במפתחים שמכירים את המערכת ויכולים לפתח עבורנו את מה שנדרש.
  • מאחר ו-WooCommerce היא בעצם תוסף שיושב על WordPress, תהליך ההתקנה הוא יחסית פשוט, אך עדיין נדרש ידע טכני מסוים, בניגוד ל-Shopify.
  • מאחר וכמות החנויות שבנויות על גבי המערכת כל כך גדולה, נוצרה קהילה מאוד גדולה של משתמשים ומפתחים, ופותחו הרבה תוספים שמקלים על תהליך הבנייה, כגון אלמנטור, שמשמש כתוסף הכי נפוץ כיום לבניית אתר WooCommerce או WordPress ללא ידע בקוד.
  • עלויות סליקה נמוכות יותר. כאשר משתמשים ב-Shopify ונעזרים סליקה חיצונית, כמו ברוב המקרים פה בישראל, יהיו עמלות נוספות על כל סליקה מעבר לעמלות הסולק. לכן, ב-WooCommerce העמלות יהיו אלו של חברת האשראי ולפי ההסכם, ללא עמלות נוספות.
  • תוספים חינמיים. למרות קלות השימוש ב-Shopify, הרבה מהתוספים שמגיעים מצד שלישי יגעו עם חיובים נוספים. לדוגמא, אתר דרופשיפינג יוכל למצוא תוספים חינמיים או מאוד זולים ב-WooCommerce, ללא עלויות נוספות, לעומת עלות חודשית ב-Shopify.
  • למרות שבשתי הפלטפורמות יש תמיכה נרחבת ב-SEO, מאחר ו-WooCommerce בנויה על גבי WordPress כמות האפשרויות וההתאמות שניתן לעשות היא כמעט בלתי מוגבלת, ושם תהיה עבודה טובה יותר וקלה יותר.

כמו כל דבר בחיים, לא הכל וורוד גם ב-WooCommerce. אז מה הם החסרונות של המערכת?

  • תחזוקה שוטפת. מערכות בקוד פתוח טומנות בחובן גם חיסרון; יש צורך באחסון נפרד ורכישה או השכרה של שרת, דבר אשר מצריך ידע טכני או להעזר בשירותים של מתכנת. לעומת זאת, ב-Shopify אין צורך בידע טכני נרחב מדי, ובכמה לחיצות כפתור אפשר להגדיר כמעט כל דבר שצריכים.
  • באתרים מרובי שפות יש צורך להשתמש בתוספים מיוחדים (כגון Polylang ו-WPML), תוספים אשר מצריכים תשלום נוסף, בדרך כלל שנתי. ישנם מקרים בהם המעבר לא יהיה פשוט ומכיוון ששפות הם אינן דבר פשוט באתרי מראש – עקומת הלמידה תהיה גבוהה הרבה יותר מאשר ב-Shopify.
  • עדכונים. אוי עדכונים. הבעיה הגדולה של WordPress היא בעדכונים. לא תמיד עדכונים של המערכת עצמה והתוספים שבשימוש חופפים. עדכון מוקדם מדי של המערכת, או כל אחד מהתוספים יכול להביא למצב שבו המערכת תהיה מושבתת אם אין גיבוי (שבכל מקרה חשוב לעשות לפני כל שינוי).
  • מאחר ומדובר בפלטפורמה בקוד פתוח וחינמי, אין תמיכה במובן הקלאסי של המילה. ישנה תמיכה בקהילות פורומים או פייסבוק, אבל כל דבר מעבר יהיה צורך להתייעץ עם מומחה בתשלום. התמיכה ב-WooCommerce ניתנת רק עבור תוספים שהם פיתחו, וכל תבנית שבה משתמשים, התמיכה מצד המפתחים שלה.

אז מה טוב לי?

כמו שכתבנו עד כה, לכל מערכת יש יתרונות וחסרונות משלה, ולמעשה כל יזם ויזמית איקומרס צריכים וצריכות לחשב את הצרכים והדרישות שבהן יש צורך, ולפי זה להגיע לכדי החלטה.אם ההעדפה היא לכמה שפחות התעסקות בצד הטכני ומכירה עיקרית לקהל יעד בינלאומי – יש מקום גדול לשקול שימוש ב-Shopify. אם ישנה דרישה למכור לקהל ישראלי ורצון לשמור על כל המידע עם בעלות מלאה על הנכס – אזי WooCommerce תהיה הבחירה הנכונה. ואם הגעתם או הגעתן עד לכאן, תודה רבה על הזמן שהקדשתם, ואשמח אם תענו על השאלה:

אז אילו אנשים ונשים אתם ואתן – WooCommerce, או Shopify? 😉

קרדיט: Shay Rosenfeld