אנו נמצאים במהפכה דיגיטלית, מהפכה זו מערערת את סדרי העולם הקיימים בעוצמה שלא נחוותה מאז המהפכה התעשייתית במאה ה-19. יותר מ-40% מאוכלוסיית העולם – כ-3.2 מיליארד איש – גולשים כיום באינטרנט, לעומת כ-400 מיליון בלבד בשנת 2000, וישנם יותר משבעה מיליארד מנויי סלולר ברחבי העולם לעומת פחות ממיליארד בתחילת המילניום. האינטרנט והסלולר משמשים כיום כפלטפורמות לפיתוח והפצת טכנולוגיות מתקדמות נוספות. אנחנו רואים את זה בתחומים רבים: הכלכלה הופכת אט אט לדיגיטלית לחלוטין: כרטיסי אשראי, ביט, ארנקים דיגיטלים, ביטקוין ואף NFT. הקניות שלנו הופכות להיות דיגיטליות- ישנו זינוק משמעותי בקניות באתרי סחר מקוונים (חנויות איקומרס), האוכל שאנחנו צורכים מגיע מאפליקציות כמו וולט ותן ביס.
עלינו, כבעלי עסקים, חברות ומותגים – להכיר במהפכה הזאת ולנצלה לטובתנו. קהל הלקוחות שלנו צורך תוכן ברשתות חברתיות: פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, וואטסאפ, לינקדאין, יוטיוב. הוא מחפש, משווה ובודק אותנו בגוגל. הוא קורא כתבות ענייניות באמצעות טאבולה ואאווטבריין.
לכן, עלינו להתאים את העסק לעולם המשתנה, ופשוט להיות שם.
כמה טיפים חשובים לפני שאתם עושים את המעבר הזה:
1. עליכם לשאול את עצמכם איזו חברה אתם? חברות מתחלקות ל-2 סוגים עיקריים: כאלו שנותנות שירותים וכאלו שמוכרות מוצרים.
חברות שמוכרות מוצרים, בעיקר ללקוחות קצה (B2C) – חייבות להקים במקביל חנות דיגיטלית. חברות שנותנות שירותים – (B2B) חייבות להקים אתר תדמית עם מקום להשארת פרטים.
2. בניית אתר תדמית / סחר – אני ממליץ בהתחלה, בשביל לא להיכנס להוצאות גבוהות, להשתמש בקוד סגור, כלומר לפתח את האתר בפלטפורמות אתרים קיימות ולא לתכנת אתר מ-0. מעבר להוצאה הכלכלית הכבדה, עסקים רבים שוכחים שיש לתחזק את האתר, להתאים אותו לצרכים שיווקיים ואף לעדכן אותו כל הזמן. לכן בשביל להימנע מכך, עדיף להשתמש בפלטפורמות לבניית אתרים כגון שופיפיי, קאשקואו, קונים בו ועוד דומים. כאשר צוברים הכנסות גבוהות – אני כן הייתי ממליץ בסופו של דבר לעבור לאתר בקוד פתוח כמו מג׳נטו / וורדפרס – אבל רק לאחר שמתנסים ומוכיחים שישנה כדאיות כלכלית.
3. דאטה – היום דאטה היא שם המשחק. היא הנכס המרכזי של העסק בעידן הדיגיטלי. רציתם לעשות את השינוי ולעבור לעולם הדיגיטלי? תתחילו לאגור ולאסוף את פרטי הלקוחות שלכם: מיילים ומספרי טלפונים. זכרו בפלטפורמות השיווק תמיד ישתנו, חלקן יעלו, חלקן ירדו – אבל הדאטה של לקוחותיכם תמיד תשאר. תוכלו תמיד ״לטרגט״ אותם ולהציע להם הצעות, הם גם הקהל הזול ביותר להגיע אליו – מכיוון שהוא מכיר אתכם, חווה את המוצר / השירות שלכם.
4. אפיינו את קהל הלקוחות שלכם ותשאלו את עצמכם, איפה הוא נמצא? מה הוא צורך? ובהתאם לזה תבחרו 2 פלטפורמות מתאימות להיות בהם. אחד הקשיים של בעלי עסקים הוא התפזרות – הם חושבים שאם הם יהיו בכל הפלטפורמות הם יגיעו לקהל רחב יותר אבל זה לא נכון. כל פלטפורמה היא עולם ומלואו, נדרש הרבה ידע והבנה עמוקה בשביל לבלוט ולהגיע לקהל הלקוחות הרלוונטי ולכן עדיף להשקיע את המאמצים ב-2 פלטפורמות בהתחלה. התבססתם? מעולה. תוכלו להוסיף בהדרגה עוד אחת וכן הלאה.
אם הקהל שלכם צורך תוכן ארוך כמו כתבות – טאבולה / אאווטבריין הוא המקום המושלם עבורכם. אם הקהל שלכם משווה, או מחפש אתכם בצורה יזומה – גוגל הוא מקום מדהים עבורכם. אם הקהל מעט צריך – אז טיקטוק ואינסטגרם מתאימים מאוד. נסו לאפיין את הקהל שלכם ומשם לגזור את הפלטפורמה האידיאלית עבורכם.
5. בניית תקציב פרסום – אחת השאלות החשובות שבעלי עסקים שואלים את עצמם היא ״מה התקציב שאני צריך להשקיע בשביל לקבל את התוצאות הטובות ביותר עבורי?״ התשובה תלויה באסטרטגיה שלכם. השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא – מה הרווח הגלום בכל לקוח שלכם – וכמה לקוחות תרצו לקבל מידי חודש. כך תוכלו לבנות אסטרטגיה עסקית ומשם לגזור את התקציב השיווקי שלכם. אתם צריכים לקחת בחשבון שלקוח חדש יעלה לפעמים יותר מהרווחיות שלו – אבל – אני אמדוד אותו לאורך זמן, כמה הוא שווה לי כשהוא יחזור שוב, ושוב? האם הוא ימליץ עליי ללקוחות נוספים? בד״כ אלו דברים שלא לוקחים בחשבון אבל זה מאוד חשוב בשביל לאמוד את תקציב השיווק שלכם.
אני הייתי ממליץ להתחיל עם תקציב מינימלי של 3,000 ש״ח לכל פלטפורמה לפחות בהתחלה. להבין מה זה נותן, איך להשתפר – ומשם בונה תקציב ארוך טווח בהתאם ליעדים שלכם.
אילו עסקים מצליחים לעלות על הגל ואילו נשארים מאחור?
- להגיב מהר – עסקים שמגיבים מהר יותר מצליחים תמיד לעלות על הגל, בוחנים פלטפורמות חדשות, משנים תוכן כל הזמן, יוצרים תוכן בתדירות גבוהה. העולם הדיגיטלי משתנה בקצב מהיר מאוד, מה שהיה רלוונטי לפני כמה חודשים – כבר לא רלוונטי עכשיו. עלינו כל הזמן להביא חדשנות, לנסות דברים חדשים – להבין מהר מה הדבר הבא. לנסות לצפות מבעוד מועד לאן השוק הולך.
- מדידה – היתרון הגדול ביותר של עולם הדיגיטל הוא שהכל מדיד. חשיפות, אינטראקציות כמות המבקרים, הרכישות, הוספות לסל, פניות מהאתר. עסקים מצליחים הם עסקים שיודעים למדוד נכון את הפעילויות, לגזור מסקנות ולשפר את הפעילות שלהם בהתבסס על דאטה ולא דיעה אישית. בסוף מי שקובע מה נכון או לא נכון לעסק – הוא הלקוח בעצמו.
ישנן מערכות מאוד נוחות לשימוש כגון גוגל אנלטיקס, ומי שרוצה להעמיק – ישנן מערכות BI מתקדמות המנתחות את הנתונים ומגיעות לתובנות לבדן. - טכנולוגיה – כלים טכנולוגיים עשויים לשפר את העסק שלכם בעולמות הדיגיטל, זה מתחיל במערכות לניהול משימות, מערכות לניהול קשרי לקוחות, מערכות עיצוב מתקדמות ויכול להגיע לצ׳אטבוטים, אוטומוציות ומה לא. ככל שתשתמשו בצורה נכונה בטכנולוגיה – כך תייעלו את העסק שלכם, תהפכו אותו לכמה שיותר אוטומטי ותנצלו את הזמן בחשיבה על לפתח אותו, להוסיף שירותים, מוצרים, לשפר את חווית הלקוח שלכם ועוד.
איך עסק קטן, בלי ידע רחב בשיווק, יכול להצליח בכוחות עצמו?
לדעתי עסק קטן ללא ידע בשיווק לא יוכל להצליח בכוחות עצמו. ישנן 2 אפשרויות: אפשרות אחת לצבור ידע בסיסי מקורסים דיגיטליים, יוטיוב, קהילות ידע, שיעורים פרטיים והאפשרות השנייה היא לקחת חברת קידום / פרסום או בניית אתרים. כפי שאנחנו משתמשים היום ברואי חשבון ומשלמים להם סכומים חודשיים או שנתיים בשביל שהם יטפלו לנו בעינייני הכספים שאנחנו לא בקיאים בהם, וכפי שאנחנו משתמשים בשירותי עורכי דין על מנת לטפל בעניינים המשפטיים – כך עלינו להשתמש בחברות שיווק ופרסום שיעזרו לנו לפרסם את עצמנו בפני הלקוחות שלנו. שיווק הוא חלק אינטגרלי בעסק ואנחנו חייבים להשתמש בבעלי מקצוע מיומנים בשביל להשיג את היעדים שלנו.
איך הקמת חנות וירטואלית יכול לשדרג את העסק?
הקמת אתר סחר (איקומרס) – יכול לשדרג לנו את העסק משמעותית מ-2 סיבות עיקריות:
הראשונה היא מכיוון שאנחנו יכולים לפנות לקהל רחב יותר – אם מכרנו באיזור גיאוגרפי מסויים – אנחנו כעת יכולים למכור לכל ישראל, ואף לכל העולם. אנחנו יכולים להרחיב את איזור הפרסום שלנו ולמעשה לשבור את מגבלת המיקום. חברות איקומרס לוקחות מחסנים במקומות גיאוגרפיים שהשכירות שם נמוכה מאוד ולמעשה חוסכות המון כסף.
השנייה היא, שוב, דאטה – בשונה ממיקום פיזי – אנחנו לא יודעים כמה הפרסום היה אפקטיבי וכמה הוא תרם לכך שלקוחות הגיעו לחנות שלנו. אך בדיגיטל זה שונה לחלוטין. נוכל לדעת בוודאות כמה עלה לנו להביא לקוח, כמה עלה לנו לשמר לקוח – וכך נוכל להגדיל את התקציבים שלנו כל עוד המספרים נשמרים. הסקייל (גדילה) יכול להיות אין סופי.
איך הקורונה השפיעה על המצב? ואיך אפשר לשרוד אותה באמצעות היעזרות בכלים האלו?
הקורונה האיצה את המהפכה הדיגיטלית. סגירת העסקים הפיזיית והבידודים האינסופיים גרמו לאנשים לצאת מהשגרה ופתחה להם את העולם הדיגיטלי. לא הייתה להם ברירה אלא להזמין את המוצרים או את האוכל שהם רצו באמצעות רכישה אינטרנטית. העולם השתנה לריחוק חברתי, יותר אנשים בילו ברשתות החברתיות כי לא היה ניתן לצאת מהבית, עולם העבודה השתנה מקצה לקצה, הפגישות שלנו נעשות דרך הדיגיטל (באמצעות Zoom ודומיו). אני חושב שזה צעד מבורך, החברה שלנו שילשה את עצמה בזכות העובדה שהרבה עסקים הבינו שבשביל לשרוד הם חייבים לעבור לדיגיטל ולהעביר את התקציבים שלהם לדיגיטל. דור חדש של עסקים מוכוון דיגיטל נולד – והמון עסקים שנשארו מאחור – פשוט נסגרו.
לאן המגמות האלו ימשיכו בעתיד לדעתך?
לדעתי אין מן הנמנע שהמגמה רק תלך ותעלה, עולם הדיגיטל ימשיך להתחזק בזכות הדור הצעיר שנולד לתוכו. דור ה-Z ודור האלפא חיים בעולם הדיגיטל ואט אט הופכים להיות אחוז גדול מהצרכנים הפוטנציאלים שלנו. אנשים התמכרו לקלות באינטרנט ובאפליקציות.
אני מאמין שעולם המטאברס (Metaverse), המציאות הוירטואלית והמציאות הרבודה למעשה יהיו המהפכה הבאה ויהיה מעניין מאוד לראות איך שוק הפרסום יתאים את עצמו למהפכה זו. יהיה שווה לחכות.