בואו נדבר על זה – חוק הספאם ואיך נזהרים | פרסומת

כבעלי עסקים ומותגים המדוורים ושולחים תוכן ללקוחות, אנחנו צריכים לוודא כל הזמן שאנחנו פועלים במסגרת החוק. בשנים האחרונות, נתקלנו לא פעם במקרים בהם חברות ענק, כמו גם בעלי עסקים עצמאיים, נחשפו לתביעות משפטיות, בעקבות מיילים ששלחו ללקוחותיהם. בגלל שאנחנו יודעים כמה הנושא הזה חשוב, ומצד שני כמה הוא לא מספיק ברור ומובן, החלטנו להרים את הכפפה ולתת כמה דגשים חשובים בנושא. שימו לב- *המידע אינו מהווה ייעוץ משפטי* - תמיד מומלץ להתייעץ עם עו״ד שמתמחה בתחום.

ב-1 בדצמבר 2008 נכנס לתוקף תיקון לסעיף 30א' לחוק התקשורת, התשס"ח–2008. התיקון לחוק אוסר משלוח פרסומת מסחרית במייל, בפקס, בהודעת SMS או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, ללא אישור של הנמען. מטרת החוק למגר את תופעת ההפצה ההמונית של פרסומות בלתי רצויות המכונה "ספאם" (או "דואר זבל") באמצעות רשת התקשורת.

הקנס:

משלוח דברי פרסומת ללא הסכמתו המפורשת ומראש של הנמען או לאחר משלוח הודעת סירוב, מהווה עבירה פלילית, ודינה קנס של עד 202,000 ₪ . בנוסף, הנמען רשאי להגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק שלא יעלה על 1,000 ₪ על כל פרסומת שקיבל. כמו כן, אפשר להגיש תובענה ייצוגית נגד המפרסם אם מתקיימים התנאים להגשת תובענה ייצוגית.

מה ייחשב הודעת ספאם?

מסר שנועד לעודד רכישת מוצר\שירות ומופץ לציבור הרחב, הנשלח באמצעות פקס, מערכות חיוג אוטומטיות, SMS או דואר אלקטרוני. הפרסומת נשלחה מבלי שהסכמת מראש לקבל פרסומות מאותו שולח.

מה מותר ומה אסור?

אסור למפרסם להפיץ פרסומות מסחריות באמצעי התקשורת האלקטרוניים: הודעות SMS, הודעות דואר אלקטרוני, פקס או מערכות חיוג אוטומטיות מבלי שקיבל הסכמתך מראש- בכתב, בעל פה או באופן מקוון.
אסורה פניה חד פעמית המהווה הצעת לקבלת דבר פרסומת מצד המפרסם לנמען, שהוא אינו בית העסק.
מותרת פניה חד פעמית המציעה קבלת דבר פרסום מטעם המפרסם לנמען שהוא בית העסק. מותרת פניה באמצעות דיוור ישיר (תיבות דואר) ועל ידי שיחות אנושיות מסוג טלמרקטינג.

איך אתם כבעלי עסקים יכולים להימנע מאי נעימות?

(חשוב לציין שהדוגמאות שהבאנו הם ממערכת הדיוור ״פלאשי״. אך זה רלוונטי לכל סוגי המערכות).

מיילים:

  1. בפלאשי – להגדיר פרופיל שליחה מאומת.
  2. ניתן לשלוח דיוור רק לצרכן אשר אישר לקבל מידע ודיוור. אין לשלוח שום דיוור לרשימה שהמשתמשים בה לא אשרו את הדיוור. בכל טופס הרשמה יש לרשום: ״אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או סמס מחברת _____״.
  1. לבקש מהלקוחות להוסיף סעיף בתקנון באתר – שברגע שאנשים רוכשים מוצר הם מאשרים קבלת דיוור / סמס עם הטבות ומבצעים.
  2. מיילים: בכל מייל פרסומי יש לציין בכותרת המייל בצורה ברורה את המילה ״{{כותרת}} | פרסומת״.
  3. בכל מייל יש להכניס קישור להסרה + מייל של החברה במידה ומישהו מעוניין להסיר את עצמו.
  1. בכל דיוור יש להוסיף פרטים ליצירת קשר: שם החברה, כתובת, טלפון, מייל.

סמסים:

  1. בכל סמס יש מקטע ״להסרה״ בחלק מהמערכות יש אופציה להוסיף לינק להסרה, בחלק מהמערכות יש מספר להסרה. שימו לב שניתן להוסיף את מקטע ״להסרה״ אך ורק מתוך מערכת הדיוור. (מספר 4 בתמונה)
  2. יש להשתמש בטלפון מאומת – שיוצא דרך מספר מוגדר. (ראו פרופיל שליחה למעלה)
  3. יש להגדיר בכותרת את שם החברה (עד 11 תווים) באנגלית. (מספר 2 בתמונה)

איך מסירים איש קשר מדיוור באופן ידני?

הולכים לאנשי קשר > רשימות > מחפשים את האדם הרלוונטי > רשימות (סמן 3) > מורידים לו את ה״וי״ + מכניסים אותו לא ״לא מאשר דיוור״.

לקוח ביקש להסיר מישהו מרשימת הדיוור:

1. ללכת לפלאשי ולהסיר מרשימת הדיוור.

2. לצלם מסך שזה בוצע.

3. להעביר ללקוח במייל שזה בוצע עם צילום המסך.

לסיכום, חוק הספאם הוא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לתביעות קטנות של בעלי עסקים וחברות. בפעם הבאה שאתם מתכוננים להוציא מייל לאנשי הקשר שלכם, כדאי לבדוק האם הוא עונה להגדרה של מסר פרסומי, ולוודא שאתם פועלים בהתאם לדרישות החוק. אנחנו תמיד ממליצים להתייעץ עם עו״ד או מומחה בתחום.

*כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

רוצים לעבוד איתנו?

מאמרים אחרונים

בואו ללמוד על הלקוחות שלנו: